15 Şubat 2011 Salı

İslamiyet’te heykel sorunu

Bilindiği gibi İslamiyet heykeli yasaklar. Tapınma aracı olarak kullanılabileceği kaygısı ile sadece heykeli değil tüm sanatsal disiplinleri yasaklar neredeyse. Kitap süsleme tekniği olarak kullanılan birkaç primatif yöntemi saymazsak neredeyse tarih boyunca bildiğimiz anlamda bir sanat yoktur İslamiyette. Bu yüzden gelişen ön yargı ve vandalist yöntem şekilleri Müslümanlar arasında çok yaygındır. Afganistan’da yıkılan Buda heykelleri buna en güzel örnek teşkil eder. Yaşadığımız coğrafyada uzun yıllardır özellikle yerel yönetimler tarafından yapılan uygulamalarla heykelleri yasaklamak yada yıkmak sıradan rutin haberler haline gelmiştir. Geçtiğimiz yıllarda Antalya’da bir heykel (sıradan bir heykel değil üstelik, Altın portakal film festivalinin simgesi) müstehcen olduğu gerekçesi ile yakıldı. Bir çok heykel müstehcen denilerek Müslümanlarca meydanlardan kaldırıldı yada saldırılarla yok edildi. İslamiyet sanatı yasaklarken tek kaygısı olan tapınmayı tekelleştirme ve sapmaları önleme yaptırımı, günümüz Müslümanlarında daha da ileri bir bakış açısına kavuşarak, sanat eserlerini müstehcen olarak algılama noktasına getirmiştir.

Burada sorgulanan nokta ise İslamiyetin ‘’heykel’’ yasaklaması değildir, Müslüman’ların mermer yada plastikten yapılmış bir heykeli nasıl cinsel obje olarak algıladıklarıdır. Müslüman algılamada bir heykel nasıl müstehcen olabilir? Toplumun ahlakını bir heykel nasıl bozabilir sorusundan önce gelen, Müslüman yetişkin bireyin heykele bakarak cinsel yoldan uyarılması gerçeğidir sorgulanması gereken. Geçtiğimiz yıllarda yine Antalya’da meydana gelen ‘’vitrin manke’nine’’ tecavüz vakası ile paralellik kurulabilirmi? Cansız bir nesneyi cinsel obje haline getirmek ve ona saldırıda bulunmak, büyük ihtimal pisikologların cevaplaması gereken sorunları barındıran bir sapmadır. Cansız bir nesneyi cinsel obje haline getirmek ne kadar ahlaklı bir bakış açısıdır? Pisikologlarca cinsel sapma olarak adlandırılmamasının ardında mahalle baskısı korkusu olabilirmi? Müslümanlar neden normal yolların dışına çıkıp fantezi sınırlarını aşan cinsel arayışlara girmişlerdir?

Heykele bakarak cinsel tatmin yada cinsel tahriki yaşama deneyimine sahip Müslümanlar, gene aynı zamanda kendilerini kötü yola itecekleri düşüncesi ile bu heykellere karşı çıkmaktadır. Günümüz Müslümanı için heykel tapınılacak bir put olmaktan daha çok cinsel bir obje olarak sakınılması gereken bir şeydir. Porno ile alanlara dikilen heykeller aynı kategoridedir Müslüman için. Bir şehrimizin meydanında yer alan Atatürk heykelinin rölyefinde ki kız betimlemesini, müstehcen diye şikayet eden Müslüman ahlak kavramı, kesinlikle cinsel bir sapma olarak tanımlanmalı ve böyle düşünenler tedavi altına alınmalıdır.

Kaynaklar:
1- İncil
2- Tevrat
3- Güncel Gazete arşivleri