15 Eylül 2013 Pazar

Maide 69 Yada Ali İmran 85

 
 
Her dinde olduğu gibi İslamda da sadece kendisine inananların mükafakatlandırılması esastır. Özellikle ortadoğu kökenli İbrani bir din olan İslam'ın, söylem olarak gene ortadoğu kökenli dinlerin sonuncusu olduğunu beyan etmesi kesin bir bilgidir. İslam kendisinden önceki dinlerden farklı olarak kısmen kayıt altına alınabildiği için öncellerinden ayrılır. Bu nedenle İslam Mekki ve Medeni ayetler olarak iki ayrı söylemde incelenir. Gene aynı şekilde söz konusu ayetler, deklare ediliş ve düzenleniş zamanlarına göre değerlendirilirler. Bütün bu değerlendirmeler bir çok ayette olduğu gibi konuya özel ayetlerde de bazen çelişkileri yok etmeye yetmez. Söz konusu ayetler Medine'de beyan edilmiştir.
 
Yazımından anlaşıldığı kadarı ile Medine'ye göçten sonra ki ilk 2 yıl içerisinde yayınlanmış olan,  ''Doğrusu inananlar, Yahudiler, Sabiiler ve Hıristiyanlar'dan Allah'a ve ahiret gününe inanan, yararlı iş yapan kimselere korku yoktur, onlar üzülmeyeceklerdir.'' (Maide Suresi - 69. Ayet)'inde, müttefik arayan bir kişinin, bütün siyasi aktörlerle birlik ve beraberlik istemini bulabiliriz. Ayet bize Müslümanlar dışındaki ayette tanımlanan zümreye ait salih ve iyi amel işleyen kişilerin cennete gideceğini anlatır.
 
Medine'de ki birinci yıldan sonra başlayan Yahudi'lerle savaşlar ve sonrasında  yaşanan İslama karşı tüm cephe ile olan savaşlar neticesinde ''Kim İslam'dan başka bir dine yönelirse, onunki kabul edilmeyecektir. O ahirette de kaybedenlerdendir. (Ali İmran Suresi - 85. Ayet)'i neticesinde (olması gerektiği gibi) cennete sadece Müslümanların girebileceği beyanı ile İslam yeni bir yöne sürüklenir.
 
Günümüzde geriye doğru, bu iki ayetin çelişkisi üzerinde yapılan bir tartışma kalır. Ehli kitaba ait (o dönemde Sabii'lerde dahildir) zümre, Maide Suresi - 69. Ayet'inde belirtildiği gibi  '' Allah'a ve ahiret gününe inanan, yararlı iş yapan kimselere korku yoktur'' şeklinde beyanla cennete girebileceği duyururken, gene ayı zümre ''Kim İslam'dan başka bir dine yönelirse, onunki kabul edilmeyecektir'' şeklindeki beyanla cehennemlik olarak beyan edilmektedir. Söz konusu ayetlerden her hangi birisi iptal edilmediği için, ayetler arası çelişkiler günümüzde de yaşamaktadır.
 
Kaynaklar:
1- Kuran (H.Yazır, Diyanet, E.Yüksel, A.Gölpınarlı, S. Ateş, S. Yıldırım, Y.N.Öztürk, M. Esed, Ö.N.Bilmen, C. Yıldırım tefsirleri)
2- Buhari ve Kutubu Sitte hadisleri
3- Esbab-ı Nüzul ve Kuran'ın Anlaşılması, Yakup Bıyıkoğlu, Rağbet Yayınları, 2005