19 Eylül 2013 Perşembe

Din Algısının İçerisinde Mucize İnancının yeri

 
 
İnsanlık tarihi boyunca bütün din sistemleri istisnasız olarak mucize inancına sahne olmuştur. Mucize yani doğa üstü olayları gerçekleştiren kişiler o dinsel inanca göre, yarı tanrılar, rahipler, şamanlar, büyücüler, peygamberler, şifacılar vb. olarak üstün İnsan, yani eçilmiş ve kutsanmış kişi olarak betimlenmişlerdir. Hemen hemen bütün mitolojik anlatımlar kendilerinden bir önceki mitolojik inançların devamlarıdır, bu inançlar içerisine mutlak olarak çevrelerindeki etkileşime girdikleri diğer mitolojik inançlardan söylemler girmiştir, gene aynı şekilde yenilenlerin, yenenlerin dinine geçtikten sonraki süreçlerinde, mutlak olarak eski dinlerinden bir çok inancı yeni dinlerine taşıdıkları görülmüştür. Sümerli'lerden günümüze kadar gelen (yaradılış efsanelerinde sıkça rastladığımız)  bir çok kültürde karşımıza çıkan, tanrının topraktan yaptığı cisimlere hayat (ruh) üfleyerek canlandırması miti, Kuran'da karşımıza ''Hani Benim iznimle çamurdan kuş biçiminde birşey yapıyordun, içine üflüyordun da Benim iznim ile bir kuş oluveriyordu.'' şeklinde Maide Suresi - 110. Ayet'te çıkar. Bütün bu unsurlar dinlerin içerisindeki mucize mitlerinin oluşum ve aktarımında etken oldukları gibi, Hıristiyanlık örneğinde olduğu gibi büyük oranda mucize söylemi üzerine bir inançta gelişebilmektedir.
 
Her ne kadar Peygamberler'in iddialarını desteklemek üzere mucize gösterdikleri söylemi olsada, esas olan o peygambere inananların bir peygamber mucizesi beklentisinde olmaları ve sonuçta da bekledikleri türden mucizelerle karşılaşmalarıdır. Mucizeler o dine yeni inananlar katmaktan çok, o dine inananların inançlarını kuvvetlendirmeye yönelik hizmet vermektedir. İbrani dinlerin mucize söylemlerinde, çoğunlukla mucize gösteren peygambere bir kaç kişi dışında kimse inanmamaktadır. Hemen hemen hepsinde de tanrı (öfkelenerek) bu inançsız toplulukları (bazen tüm çevresindeki canlılarla birlikte) yok etmektedir. Örneğin ateşin İbrahim'i yakmaması olayı, akıllara durgunluk verecek bir mucize olduğu halde ve her şeyin açık seçik insanların gözlerinin önünde gerçekleşmesine rağmen, olayı seyreden toplum inanmamaya devam eder. Böyle bir idam'ın döneminde çok uzaklardan bile seyirci çektiğini düşünecek olursak, sonucun oldukça hüsran verici olması şaşırtıcıdır. Yada 1917 yılında Portekiz'in bir köyünde gerçekleştiğine inanılan ve tarihe fatima olayı olarak geçen, toplu halisilasyon görme ve yanılsama vakasında olduğu gibi, topluluklar hep birden isteri kırizine tutularak görmek istedikleri seraba kanarak bir mucizeye inanabilirler.
 
İslam'dan önce ki Arap din hayatında mucize olarak görülen en önemli başlıca şeyler, şiir yazımı (toplumca çok beğenilen bazı şiirlerin, ilahi emirlerin yazılı olduğu kutsal levhalar gibi kabul görerek Kabe'lerin duvarlarına aslıması), geçmiş ve gelecekten kıssa (efsane - hikaye) anlatımıdır. Özellikle Mekki ayetlerde geçmiş dönemin (Yahudi peygamberlerin ve İsa'nın hayatının) işlendiği bir çok sure ve ayet görmek mümkündür. Kuran'da İsra Suresi 59. Ayette “Bizi, ayetler (mucizeler) göndermekten alıkoyan tek şey, öncekilerin bu ayetleri yalanlamış olmasıdır.” şeklinde dönemin Mekkeli'leri tarafında beklenen mucize istemlerine cevaben söylenen şeyin ardından Ankebud Suresi 51. Ayette Ona Rabbinden (başkaca) mucizeler indirilmeli değil miydi?" derler. De ki: Mucizeler ancak Allah'ın katındadır. Ben ise sadece apaçık bir uyarıcıyım. Kendilerine okunmakta olan Kitab'ı sana indirmemiz onlara yetmemiş mi? Elbette iman eden bir kavim için onda rahmet ve ibret vardır.” şeklindeki söylemle Muhammed, dönemindeki İnsan'lara eski mucizelere benzer doğa üstü bir mucize göstermeyeceğini beyan eder.
 
Yaşamına baktığımızda da eski Arap inancına paralel beklentileri karşılamak için onun, ''benim mucizem'' (eşsiz bir manzum eser olan) Kuran'dır şeklindeki beyanları yanında, çok sık kıssa'lar anlatması ve döneminde cin çıkarma ve mental hastalıkları iyi etme konsundaki çalışmaları ile mucizevi üstün İnsan olarak algılandığını görmekteyiz. 10. yüz yılın ilk yarısında ölen Taberi'nin İsra Suresinin 59. Ayetinin tefsirinde, Ey Muhammed, kavminin senden istediği mucizeleri göndermeyişimizin sebebi, senden önceki ümmetlerin, Peygamberlerinden mucize isteyip, mucize gönderildikten sonra da iman etmemeleri ve helâk edilmeleridir. Dolayısıyla biz senin kavmine mucizeler göndermedik. Zira eğer onu göndersek ve onlar da yalanlasa, tıpkı önceki ümmetlere yaptığımız gibi derhal azabı gönderirdik.” şeklindeki yorumu, ilk dönem Müslüman din adamlarının konuya bakış açısını göstermekle kalmaz, Muhammed'in kurduğu İslam din algılamasınında bu şekilde olduğunu gösterir.
 
Bütün bunlara rağmen Muhammed'in yaşarken ölüyü diriltme dahil yüzlerce mucizesi İslam mitolojisinde yer almaktadır, bu mucizeler içerisinde en büyüğü şüphesiz ayı ikiye böldükten sonra birleştirmesidir. Klasik İlk İslam tarihi kaynakları ayın ikiye ayrılması (Şakku’l-Kamer) meselesi ile ilgili olarak bize bilgi vermemektedirler. Konu daha çok hadis kitaplarından aktarılmaktadır. Bu rivayetlerden bazılarında o sıralarda bir ay tutulması yaşandığının anlatılması nedeniyle bilinmektedir ki, döneminde büyük bir ihtimalle bu şekilde algılanan olaylar, İslam'i düşüncenin oluşumu sürecinde ve hicri 1. yüz yıldan sonra yazılmaya başlanan ve ancak 3. yüz yıldan sonra belli bir retotiğe oturtulan ve aynı zamanda geriye dönük ravi yazımı ile sistematikleştirilen dönemde adet olduğu üzere, isimleri üzerinde rahatlıkla oynabilen bazı kişilere isnat edilen rivayetlerle hadis literatürüne ve oradan İslam mitolojisine giren hadisler vasıtası ile yeniden yazılmıştır. Bu nedenle bir birleri ile çelişen bir çok hadis zamanla ayın ikiye ayrılması (Şakku’l-Kamer) meselesini destekler hale gelmiştir. Gene bu nedenle 10.  yüz yıldan itibaren İslam din adamlarının önemli bir kısmı, mucize kavramı üzerinden beklentileri karşılayacak mucize söylemleri söylemler ortaya koymuşlardır, hatta bu söylemlerine inanmayan / desteklemeyen diğer din adamlarını küfüre düşmekle suçlamışlardır. Örnekten de görüleceği gibi dinsel inancın çıkış kaynağında olmamasına rağmen, toplumun değişen beklentileri neticesinde mucizelerde değişerek çağa ayak uydurmaktadır.
 
Belli bir konuda takıntılı ve beklenti içerisinde olmak, genel anlamda bir sanrıyı görme ve hatta yaşama inancınıda beraberinde getirir. Her din inancı olan birey, aynı anda ve zamanda Dünya'nın bir çok yerinde bir mucize ile karşılaşabilir, neticede bir mucize ile karşılaştığını savunan bütün bireyler, bir şekilde bir birleri ile çakıştıkları gibi, aynı zamanda dinlerinin bir birlerini red etme gerçeği nedeniyle, diğerinin karşılaştığı şeyin mucize olmadığı gerçeğine inanmalarına neden olurlar. Mesela Ufo'lar hakkında bir beklentisi olan kişilerin sadece Ufo'ları görmesi, Buda hakkında beklentisi olan kişinin Buda'yı, ruhlardan beklentisi olanın Şaman'ın mucizesini görmesi gibi Hıristiyan'ların Meryem'i görmeside aynı şekilde bir mucizedir. Neticede her kes görmek istediğini / beklediğini  gördüğü için bir mucizedir aslında.
 
Özellikle Hıristiyan misyonerlerin Dünya'nın her yerinde son 200 yıldır giderek artan faaliyetleri neticesinde, diğer dinler kendi mucizelerini üretme yarışına girmişlerdir. Bu yarış sık sık ülkemizde olduğu gibi sahte mucizelerin üretilmesine kadar varmıştır. Neticede günümüz Dünya'sında mucizeler çok büyük gelir getiren fırsatlardır, hala özellikle şifacıların mucize gösterdikleri savı ile büyük paralar kazandıkları, mucizeleri (kerametleri) olduğuna inanılan kişilerin holding sahibi oldukları bir devirde, sadece eski mucizelerle yetinmek doğru olmamaktadır. Konu ile ilgili kitaplar yazılmakta, radyo istasyonları ve tv kanalları kurulmaktadır, giderek mucize gösteren kişinin etrafında şekillenen bir ekonomi doğmakta ve bu ranttan sadece mucize gösteren kişi değil müridleride faydalanmaktadır. Diğer dinlerde olmayan ve İslam'da peygamberlerin mucizeleri dışında, tanrının bazı seçilmiş din adamlarına ve kişilere keramet denilen mucize yapma şansı vermesi inancı vardır. Günümüzde bu tip kişiler kerametleri neticesinde neredeyse orta büyüklükte bir holdingi ve buna bağlı cemaati yönetirken, yenilikçi bir yorumla İslam'i düşünceyi Hıristiyan protestan söylemi ile birleştiren, kapitalizmle uyumlu bir yaşam geliştiren, Gülen cemaati olarak bilinen kitle, global çaplı bir ekonomik ve siyasi güce hükmetmektedir.
 
Sonuç olarak mucize ancak belli bir inanca sahip olarak, o inancını doğrulayacak bir olağan üstü olayı görmek isteyen kişiler için var olabilmektedir. Mucizeler ihtiyaçtan ve dönemine göre algılanacak şekilde geriye dönük oluşmakla birlikte, bazı olayların sonradan yeniden yazılması ile mucize niteliği kazanarakta mitleşebilmektedir. Yeni ortaya çıkan her din bir şekilde zaman içerisinde, eski dinlerin mucizelerini farklı anlatımlarla kopyalamakla kalmayıp, başarılı olabilmek için aynı zamanda onları geçmek zorundadır. Bu yarış birde büyük getirileri olan bir rant ekonomisi ile birleşince, günümüzde mucize kavramı tarihte hiç olmadığı kadar önem kazanmıştır. Bu mucize yaratımında kovanlara konulan asitler vasıtası ile tanrının adını yazmaktan tutunda, geriye dönük olarak dinsel söylemi değiştirerek mucizeler çıkarmak normal karşılanır olmuştur. Özellikle toplumun dinsel bilgisinin neredeyse cahillik düzeyinde seyrettiği yerlerde, tamamen din dışı söylemlerle toplumu kandırarak iktidara gelmek çok kolaylaşmıştır. Birde işin içine mucize katıldımı bu güç neredeyse tanrısal bir güç haline gelebilmektedir. Tolumun beklentileri arttıkça bulunan mucizelerde gittikçe bilimle çelişen söylemlerle, teknolojik bir boyutta katılarak bilimsel bir mucizeymiş gibi sunulabilmektedir. Hatta bazı din adamları Kuran'da bilimsel gelişmelerin, ve diğer bilimsel verilerin hepsinin yazılı olduğunu, Kuran'ın bir çeşit biyoloji, kimya, matamatik, fizik vb. bilimlerin toplamını içeren süper ilahi kitap olduğunu söyleyen bir mucizeyi bile söylemekten kaçınmamaktadırlar.
 
 
Kaynaklar
1- Kuran (H.Yazır, Diyanet, E.Yüksel, A.Gölpınarlı, S. Ateş, S. Yıldırım, Y.N.Öztürk, M. Esed, Ö.N.Bilmen, C. Yıldırım tefsirleri)
2- Buhari ve Kutubu Sitte hadisleri
3- Diyanet İslam Ansiklopedisi, Mucize Maddesi, Cilt:30
4- Şakku'l Kamer Olayı Çerçevesinde Bazı Tahliller, Doç.Dr. Mehmet Azimli, Cilt:8, Sayı:4, 2008
5- Felsefi Bir Problem Olarak Mucize, Yrd.Doç.Dr. Vahdettin Başçı, AÜİF Yayınları, 1996
6- Hz. Muhammed Mekke'de, Prof.Dr. W. Montgomery Watt, Çev. Do.Dr. M. Rami Aras - Doç.Dr. Azmi Yüksel, AÜİF Yayınları, 1986
7- Büyük İslam Tarihi, İbn Kesir, Çev. Mehmet Keskin, Çağrı Yayınları, Cilt: 1-2-7-8-9-10-11-12-13, 1994
8- Siyer, Muhammed İbn İshak, Yay.Hazırlayan: Prof.Dr. Muhammed Hamidullah, Çev.: Sezai Özel, Akabe Yayınları, 1988
9- Hz. Muhammed’in Hayatı, İbn Hişam, Çev.: Prof.Dr. İzzet Hasan – Prof.Dr. Neşet Çağatay, AÜİF Yayınları, 1971
10- Asrı Saadet, Mevlana Şibli, Çeviri:Ö.Rıza Doğrul, Sadeleştiren: O.Zeki Mollamehmetoğlu 3. Cilt, 1978
11- Uydurma Olduğunda İttifak Edilen Hadisler, Aliyyül Kari, Çev. İbrahim Kutlay, İnkilap yayınevi 2008
12- Tevrat
13- Zebur
14- İncil
15- Dinler Tarihi, Prof.Dr. Güney Tümer/Prof.Dr. Abdurrahman Küçük, Ocak Yayınları, 2002
16- Hz. Adem’den Bugüne İslam Tarihi, Mahmud Şakir, Çev. Ferit Aydın, Kahraman yayınları, 1995
17- Dinler Tarihi, Prof.Dr. Hüseyin G. Yurdaydın-Doç.Dr. Mehmet Dağ 1978
18- Dinsel İnançlar ve Düşünceler Tarihi, Mircea Eliade, Çev. Ali Berktay, Cilt: 1-2-3, Kabalcı yayınevi, 2003
19- Peygamberler Tarihi, M. Asım Köksal, Dıyanet Vakfı Yayınları, 2004
20- Başlangıçtan Günümüze Dinler Tarihi, Ekrem Sarıkçıoğlu, Fakülte Yayınları, 2002
21- Barnabas İncili, Kültür Basın Yayın Birliği, Çev. Mehmet yıldız, 1988
22- Tevrat, İncil ve Kuran, Jacques Jomier’den Sakıb Yıldız, Hareket Yayınları, 1974
23- Sahih-i Buhari Fihristi, Ebu Abdulmümin Emin, Çev. Mehmet Sofuoğlu, Ötüken Yayınları, Cilt: 1-2-3-5-7-8-9-10-15, Yıl: 1987
24- İslami Tarihçiliğin Doğuşu/ İlk Siyer-Megazi Eserleri ve Müellifleri, Prof.Dr. Josef Horovitz, Çev: Ramazan Altınay-Ramazan Özmen, Ankara Okulu Yayınları, 2002
25- Milletler ve Hükümdarlar Tarihi, Taberi, MEB yayınları, 1-2-3-4-5. Ciltler, 1992
26- İslam Peygamberi, Prof.Dr. Muhammed Hamidullah, Çev. Prof.Dr. İhsan Süreyya Sırma, Beyan yayınları, 2004
27- Hadis İstilahları Sözlüğü, Yrd.Doç.Dr. Abdullah Aydınlı, Timaş Yayınları, 1987
28- Sahabe ve Hadis Rivayeti, Dr. Nevzat Aşık, Akyol Yayıncılık, 1981
29- Hz. Muhammed’in Hayatı, Martin Lings, Çev. Nazife Şişman, İnsan Yayınları, 2006
30- İslam'dan Önce Arap Tarihi ve Cahiliye Çağı, Dr. Neşet Çağatay, AÜİF Yayınları, 1957
31- Eski Türk Dini Tarihi, Prof.Dr. Abdulkadir İnan, Kültür Bakanlığı Yayınları, 1976
32- Kızılderili Mitolojisi, Alice Marriott - Carol K. Rachlin, Çev. Ünsal Özünlü, İmge Kitabevi, 1994
33- Yunan ve Roma Mitolojisi, Colette Estin - Helene Laporte, Çev. Musa Eran, Tübitak Yayınları, 2002
34- Doğu Mitolojisi, Joseph Campbell, Çev. Kudret Emiroğlu, İmge Kitabevi, 1998
35- Anadolu İnançları Anadolu Mitolojisi, İsmet Zeki Eyüpoğlu, Geçit Kitabevi, 1987
36- Anadolu Mitolojisi, İsmet Zeki Eyüpoğlu, Toplumsal Dönüşüm Yayınları, 1998
37- Batı Mitolojisi, Joseph Campbell, Çev. Kudret Emiroğlu, İmge Kitabevi, 1995
38- Şamanizm, Mircea Eliade, Çev. İsmet Birkan, İmge Kitabevi, 1999
39- Anadolu Mitolojisi, Cahit Begenç, Meb Yayınları, 1967
40- Sümerlilerin Dini İnanç ve Adetleri, Özden Gül Ökter, GÜSBF Yüksek Lisans Tezi, 2006
41- Sümer Dini 1, Harthmuth Schmökel, Çev. Mehmet Turhan Özdemir, AÜİF Dergisi, Cilt:21, Sayı:1, 1973
42- Sümer Dini 2, Harthmuth Schmökel, Çev. Mehmet Turhan Özdemir, AÜİF Dergisi, Cilt:19, Sayı:1, 1971
43- Aztek Efsaneleri - Toltek Efsaneleri, Walter Krickeberg, Çev. Alev Kırım, Okyanus Yayınları, 1997
44- Hindu Mitolojisi, Wendy Doniger O'Flaherty, Çev. Kudret Emiroğlu, İmge Kitabevi, 1996
45- Yezidiler - Tarih - Örf ve Adetler, Mahmut Bilge, Kalan Yayınları, 2002
46- Zarathustra (Zerdüşt) Hayatı ve Mazdaizm, M. Sıraç Bilgin, Berfin Yayınları, 1995
47- Zerdüştlük (İnanç,İbadet,Adetler), Yrd.Doç.Dr. İskender Oymak, 2003
48- Düşünce Tarihi, Prof.Dr. Orhan Hançerlioğlu, Eriş Yayınları, 2007
49- Tarih Sumer de Başlar, S.N. Kramer, Çeviri: Hamide Koyukan, Kabalcı yayınevi, 1999
50- İslam Filozoflarına Göre Nübüvvet ve Mucize, Arş.Gör. İsmail Erdoğan, FÜİF Dergisi, Sayı:1, 1996
51- Peygamberlerin Başarısında Mucizenin Yeri ve Önemi, Doç.Dr. Halil İbrahim Bulut, DBA Dergisi, Cilt:11, Sayı:1, 2011
52- Sünni Gelenekte Mucize Kavramı ve Hz. Salih'in Deve Mucizesi, Dr. Halil İbrahim Bulut, DBA Dergisi, Cilt:4, Sayı:2, 2004
53- Tanrının Özel Fiileri: Vahiyler ve Mucizeler, C. Stephan Evans, Çev. Yrd.Doç.Dr Ferhat Akdemir, Cilt:9, Sayı:3, 2009
54- Mitra Efsanelerinin ve Mucizelerinin Hıristiyanlık Üzerindeki Etkileri, Dr. Kürşat Haldun Akalın, Akademik Bakış Dergisi, Sayı:17, 2009