Kuran’da hile, düzen, tuzak anlamına gelen
Hud’a sözcüğünün türevi ile bir yerde, aynı anlama gelen Mekr sözcüğü ve
türevleri ile altı yerde İslam tanrısının hile yapıp tuzak kurduğu, düzen/oyun
kurup bekleyerek öç aldığı yazar. * İnsan’ın gene İnsana karşı tuzak kurması ve
öç alması doğaldır, fakat tanrısal ilahi bir varlığın aciz olarak yarattığı bir
varlığa karşı tuzak kurması ve ondan öç alması felsefi ve etik olarak doğal
değildir. İçerisinde bir çok anlatım bozukluğu ve çelişki barındıran bu
mitolojik söylemi İslam din adamları tanrının kısas hakkını kullanması olarak
yorumlamaktadır.
İslami düşünceye göre İslam tanrısının emri
olmadan hiçbir şey olmaz, bunu ‘’ De ki: “Bizim başımıza ancak, Allah’ın bizim
için yazdığı şeyler gelir. O, bizim yardımcımızdır. Öyleyse mü’minler, yalnız
Allah’a güvensinler.” (Tevbe-51) ayeti gayet güzel özetler. Öte yandan İslam’da
kader olarak teorize edilen, İnsan’ın yaşamındaki her şeyin önceden yazılmış
olması kavramı ‘’ Yeryüzünde ve kendi nefislerinizde uğradığınız hiçbir musibet
yoktur ki, biz onu yaratmadan önce, bir kitapta (Levh-i Mahfuz’da) yazılmış
olmasın.’’ (Hadid-22) ayetinde özetlenir kısaca. Doğal olarak İslami düşünceye
göre ‘’ Allah'ın emri mutlaka yerine gelecek, yazılmış bir kaderdir.’’
(Ahzab-38) ayetinde belirtildiği gibi herkes kaderindekileri yaşar. Bu nedenle
Muhammed bu felsefeyi ‘’ İyi iş yapmağa çalışınız. Çünkü herkese yapması
takdir edilmiş olan iş kolaylaştırılmış oluyor. ‘’Cennetlik olanlara, cennete
gideceklerin yapması gereken işleri yapmak kolaylaştırıldığı gibi Cehenneme
gidecek olanlara da cehennemliklerin yapacağı işler kolaylaştırılır,’’ (Leyl-5/7)
diye açıklar kendine tabii olanlara.
Bütün bu somut
fikirler ışığında İslami mitolojiye göre, İslam tanrısı kendi yarattığı ve
kaderini belirlediği bir varlığa ilk önce tuzak kurma görevini veriyor, sonrada
kendisi ona karşı bir düzen/oyun kurarak onu tuzağa düşürüyor ve öç alıyor, üstelik kendisinin tuzak
kurmasını emrettiği varlığı tuzak kurduğu içinde cezalandırıyor. Bu yazdığı
senaryoyu uygularkende İslam tanrısı hile yaparak ‘’ Biz, onların
önlerine bir set, arkalarına da bir set çekip gözlerini perdeledik. Artık
görmezler.’’ (Yasin-9) ayetinde belirtildiği gibi onun tuzak kurmanın yanlış
olduğu fikrine ulaşmasınıda önlediğini belirtiyor.
* Onlar tuzak kurdular. Allah da tuzak kurdu.
Allah, tuzak kuranların en hayırlısıdır. (Ali İmran-54
Hani kâfirler seni tutuklamak veya öldürmek,
ya da (Mekke’den) çıkarmak için tuzak kuruyorlardı. Onlar tuzak kuruyorlar.
Allah da tuzak kuruyordu. Allah, tuzak kuranların en hayırlısıdır. (Enfal-30)
Muhakkak ki münafıklar, Allah'a hile
yaparlar. Oysa O (Allah), onlara hile yapandır. (Nisa-147
Yoksa Allah’ın tuzağından emin mi oldular?
Ziyana uğrayan kavimden başkası Allah’ın tuzağından emin olamaz. (Araf-99)
Onlar bir tuzak kurdular. Farkında
değillerken Allah da bir tuzak kurdu. (Neml-50)
Kendilerine dokunan bir sıkıntıdan sonra,
insanlara bir rahmet (ferahlık ve mutluluk) tattırdığımız zaman, bir de
bakarsın ki âyetlerimiz hakkında onların bir tuzakları (birtakım tertipleri ve
asılsız iddiaları) vardır. De ki: “Allah, daha çabuk tuzak kurar.” Şüphesiz
elçilerimiz (melekler) kurmakta olduğunuz tuzakları yazıyorlar. (Yunus-21)
Sakın, Allâh'ı, elçilerine verdiği sözden
cayar, sanma! Çünkü Allâh dâimâ üstündür, öç alandır! (İbrahim-47)
Kaynaklar:
1- Kuran (H.Yazır,
Diyanet, E.Yüksel, A.Gölpınarlı, S. Ateş, S. Yıldırım, Y.N.Öztürk, M. Esed,
Ö.N.Bilmen, C. Yıldırım tefsirleri)
2- Buhari ve Kutubu Sitte hadisleri
3- Müsned, Ebu Hanife, Çev. Duran Kömürcü, Emin
Yayınları, 1978